5 vooroordelen over tekstschrijvers

Over elk beroep bestaan wel vooroordelen, zelfs over het beroep van tekstschrijver. Als tekstschrijver in hart en nieren vind ik het wel zo fijn om in ieder geval de 5 meest voorkomende vooroordelen te ontkrachten. Lees je mee?

1. Tekstschrijvers zijn overbodig, iedereen kan schrijven

Dat (bijna) alle volwassenen kunnen schrijven, is een feit. Ze kunnen letters op papier zetten en doen dat ook dagelijks. Maakt dit van hen een tekstschrijver? Ik denk het niet. Het schrijven van een goede, professionele tekst vergt namelijk veel meer dan letters op papier zetten.

Een goede tekst vergt veel voorbereiding, zoals het doen van onderzoek en het maken van een planning. Daarna begint het schrijfproces pas. De verkregen input moet vertaald worden naar een tekst die de doelgroep aanspreekt, de doelgroep raakt én die geschikt is voor het medium waarvoor de tekst bedoeld is.

Ik vergelijk het wel eens met fietsen. De meeste mensen kunnen fietsen, maar zijn niet in staat om het peloton bij te houden tijdens een professionele wielerwedstrijd. Dat vergt namelijk heel veel training, met vallen en opstaan (vaak letterlijk).

2. Tekstschrijvers zijn duur

Goede tekstschrijvers kosten inderdaad geld. Maar heb je wel eens een goedkope tekstschrijver ingehuurd? Die is uiteindelijk aanzienlijk duurder.

Als ondernemer ben je geen fan van investeringen die uiteindelijk weinig tot niks opleveren. Daarom doe je er goed aan om meteen een goede tekstschrijver in te huren. Dat levert namelijk wat op. Betere webteksten bijvoorbeeld. Teksten die bijvoorbeeld jouw doelgroep overtuigen om jouw diensten of producten af te nemen.

Een goede tekst leest lekker weg. Maar dat betekent niet dat die tekst ook lekker snel is geschreven. Integendeel, de schrijver heeft waarschijnlijk extra lang zitten schrijven, schrappen en bijschaven om tot dit heerlijk weglezende meesterwerk te komen. Een meesterwerk dat zijn werk doet: jouw doelgroep informeren en/of aanzetten tot actie. En dat daardoor elke euro waard is.

3. Tekstschrijvers zijn eigenwijs

Tekstschrijvers worden nog wel eens gezien als kunstenaars of artiesten die vanuit een tunnelvisie hun kunstje opvoeren. Ze zijn daarbij niet gediend van feedback van hun klanten. Gelukkig is deze beeldvorming mijlenver verwijderd van de realiteit.

Tekstschrijven is inderdaad een creatief beroep, maar goede tekstschrijvers zijn professionals die juist ontzettend veel waarde hechten aan de mening van de klant. Dat is immers de partij die zij tevreden moeten stellen met hun product.

4. Tekstschrijvers hebben geen briefing nodig

Ook dit is een groot misverstand. De volgende briefing van een klant gaat geheid tot problemen leiden: “Wij zijn goed in dingen vervoeren. De rest moet je zelf maar erbij verzinnen, want jij bent de tekstschrijver.” Met deze ‘briefing’ kun je als tekstschrijver natuurlijk nooit een onderscheidende tekst neerzetten, hoe goed je ook bent.

Wie moet zich aangesproken voelen door de tekst? Welk medium wordt gebruikt? Hoe onderscheidt het vervoersbedrijf zich van de concurrentie? Deze en vele andere vragen zullen beantwoord moeten worden voordat je als tekstschrijver een rake boodschap kunt opstellen.

5. Tekstschrijvers zijn taalpuristen (of: taalnazi’s, kommaneukers etc.)

Tekstschrijvers zijn dagelijks intensief met taal bezig en zullen daardoor sneller een spel- of grammaticafout herkennen dan niet-tekstschrijvers. Als een goede vriend in een WhatsApp-berichtje ‘bedoeld’ schrijft waar ‘bedoelt’ correct is, zal een tekstschrijver niet corrigerend optreden. De boodschap van het berichtje is duidelijk en de reputatie van de schrijver blijft onaangetast.

Gaat het echter om een fout in een webtekst of brochuretekst over jouw onderneming, dan zal een goede tekstschrijver wél corrigerend optreden. Is dat flauw? Eén foutje maakt de tekst toch niet onleesbaar of onbegrijpelijk? Dat klopt, maar het tast wel de autoriteit van de afzender aan. Je komt minder geloofwaardig over, en dat is het laatste wat je wil als ondernemer.

Op zoek naar een goede tekstschrijver?

Ben je op zoek naar een professional die jouw doelgroep weet te raken met pakkende teksten? Ik weet er wel een…   😉

Neem vrijblijvend contact met me op.


  • Bedankt voor het lezen! Wil je reageren? Dat kan. Plaats je reactie hieronder.

Reageer hier

Je e-mailadres wordt niet getoond op de pagina (Required)